Psalmis palutakse (Ps 61:5): «Võiksin ma ometi olla külaline su telgis igavesti, otsida pelgupaika su tiibade all.» Palve väljend esineb Jeruusalemma saabuva Jeesuse sõnades. Ta ootas, et Iisrael paluks ükskord pääsemist Jumala tiibade varju alla (Mt 23:37–39): «Jeruusalemm, Jeruusalemm, kes sa tapad prohveteid ja viskad kividega surnuks need, kes su juurde on läkitatud! Kui palju kordi olen ma tahtnud su lapsi koguda, otsekui kana kogub oma pesakonna tiibade alla, ent teie ei ole tahtnud! Vaata, teie koda jäetakse maha, sest ma ütlen teile, et teie ei näe mind nüüdsest enam, kuni te ütlete: Õnnistatud olgu, kes tuleb Issanda nimel!»

Uues Testamendis käsitleb juutide pöördumist täpsemalt Paulus oma kirjas roomlastele, peatükkides 9–11. Me vaatleme seda teemat edaspidi lähemalt Psalmi 118 juures, millest pärineb Jeesuse tsiteeritud tekst «Õnnistatud olgu, kes tuleb Issanda nimel». Psalmi 61 juures vaatleme teksti viiteid Jumala abile. Milline on Jumala poole pöörduva Iisraeli olukord?

Vana ja Uue Testamendi tekstid räägivad kitsikuse ajast, mis paneb rahva pöörduma Jumala poole. Üheks näiteks sellest on Sakarja raamatu 12. peatükk. Paganad ründavad Jeruusalemmas elavat Jumala rahvast. Keset suurt kitsikust Jumala rahvas ärkab ja pöördub Jumala poole (Sk 12:10–13:1): «Aga sel päeval ma hävitan kõik paganad, kes tulevad Jeruusalemma kallale. Ja ma valan Taaveti soo peale ja Jeruusalemma elanike peale kaastunde ja anumise vaimu; siis nad vaatavad sellele, kelle nad läbi pistsid, ja kaeblevad tema pärast, nagu kaeveldakse ainsa lapse pärast, ja nutavad tema pärast kibedasti, nagu nutetakse kibedasti esmasündinu pärast. Sel päeval on Jeruusalemmas niisama suur kaebamine, nagu oli Hadad-Rimmoni pärast Megiddo orus. Ja maa teeb kaebust, iga suguvõsa eraldi: Taaveti koja suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi, Naatani koja suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi, Leevi koja suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi, simeilaste suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi,  kõik muud suguvõsad – iga suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi. Sel päeval avaneb Taaveti soole ja Jeruusalemma elanikele allikas patu ja rüveduse vastu.»

Psalmis öeldakse, et maailma äärtes elav Iisraeli rahvas palub Jumala abi (Ps 61:2–3): «Kuule, Jumal, mu haledat hüüdmist, pane tähele mu palvet! Maailma otsast ma hüüan sinu poole oma südame nõrkedes; sa viisid mind kaljule, mis on minule liiga kõrge.» Jumala tõotus rahva toomisest turvalisele kaljule viitab ilmselt templimäele. Kuidas peaks kristlane suhtuma Jeruusalemma?

Justinus Märter arutleb oma teoses «Dialoog», kas Jeruusalemm ehitatakse pärast 70 pKr toimunud hävitamist uuesti üles. Pärast Bar Kochba sõda (132–135) muutus olukord veel keerulisemaks, sest juutidel keelati Jeruusalemmas elada. Justinuse järgi on kirik algusest peale andnud Jeruusalemma ülesehitamise kohta kaks erinevat vastust. Ta ise loodab siiski, et Jumal uuendab Jeruusalemma tuhandeaastase riigi ajal (Dialoog, 80): «Mina ja teised igas mõttes õigeusulised kristlased teame, et tuleb liha ülestõusmine ning tuhat aastat taas ülesehitatud, kaunistatud ja laiendatud Jeruusalemmas, nagu prohvetid Hesekiel, Jesaja ja teised on üksmeelselt öelnud.»

Psalm 61 peegeldab Justinuse-taoliste kristlaste tundeid, kes ennustavad Jumala päästeplaane oma rahva Iisraeli jaoks. Iisraeli rahvas kisendab maailma äärtes Jumala poole. Neile tõotatakse, et Jumal kuuleb neid ning kogub nad jälle isadele tõotatud maale (Ps 61:6): «Sest sina, Jumal, oled kuulnud mu tõotusi, sa oled minule andnud nende pärandi, kes su nime kardavad.»

Psalmis on tõotus, et ükskord tulevikus tunnistab Iisraeli rahvas Jeesuse Kristuse oma kuningaks (Ps 61:7–9): «Lisa päevi kuninga päevadele, tema aastad kestku põlvest põlve! Tema istugu aujärjel igavesti Jumala ees, sea heldus ja ustavus teda hoidma!» Kui Jumala oma rahvas võtab Jeesuse vastu Issanda ja Messiana, siis saab meie Lunastaja tulla tagasi maa peale mõistma kohut elavate ja surnute üle. Siis saavad Jeruusalemma ja kogu maailma inimesed Teda jälle näha, nagu Jeesus ütles: «Teie ei näe mind nüüdsest enam, kuni te ütlete: Õnnistatud olgu, kes tuleb Issanda nimel!»

Tõlgitud autori loal väljaandest: Antti Laato, Kristus Psalmeissa, Perussanoma 2011

Tõlkinud Illimar Toomet, Märjamaa, 2015